GEZİ DAVASI HAKKINDA ORTAK AÇIKLAMA
BASINA VE KAMUOYUNA
Yargıtay 3. Ceza Dairesi, Gezi Davası'nda İstanbul 13. Ağır Ceza Mahkemesi'nin Osman Kavala hakkındaki, TCK'nın 312/1 maddesi uyarınca "Türkiye Cumhuriyeti Hükümetini ortadan kaldırmaya veya görevlerini yapmasını kısmen veya tamamen engellemeye teşebbüs etmek" suçundan hükmettiği ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası ile TİP Hatay Milletvekili Can Atalay, Tayfun Kahraman, Mine Özerden ve Çiğdem Mater hakkındaki "Hükümeti ortadan kaldırmaya teşebbüse yardım etmek" suçundan ise hükmettiği 18'er yıl hapis cezalarının onanmasına karar vermiştir.
Gezi Parkı eylemlerinin hükümeti ortadan kaldırmaya teşebbüs suçu olduğunun kabul edilmesi, Anayasa ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin ağır bir ihlalidir. 2013 yılında yaşanan Gezi Parkı eylemleri; Anayasa ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'yle korunan ifade ve toplanma özgürlüğü kapsamındaki barışçıl protestolardır. Protestoculardan bazılarının genele teşmil edilemeyecek düzeyde şiddet hareketlerine başvurmuş olması, diğer protestocuların toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkına müdahale edilmesinin tek başına gerekçesi olamaz.
Bu çerçevede kararın onama gerekçesi zayıf ve hukuki olmaktan uzaktır. Yine Osman Kavala, Av. Can Atalay, Tayfun Kahraman, Mine Özerden ve Çiğdem Mater'in suçun maddi unsurlarından olan "cebir ve şiddet kullanma' unsurunu nasıl gerçekleştirdiği hususunda bir gerekçe ortaya konulamamıştır.
AİHM'in Osman Kavala hakkındaki 10 Aralık 2019 tarihli kesin karan ve Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi'nin 2 Şubat 2022 tarihli ihlal prosedürünü başlatma kararı sonrası, Osman Kavala'nın tahliye edilmeyerek mahkum edilmesi ise Türkiye'nin taraf olduğu Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne ve dolayısıyla ahde vefa ilkesine aykırıdır.
Kararda Av. Can Atalay'ın milletvekili seçilmesine ilişkin yapılan değerlendirmede ise Anayasa Mahkemesi'nin bu husustaki bireysel başvuru kararlarının olayda uygulanamayacağının belirtilmesi kabul edilemez. Anayasa'nın 153. maddesine göre Anayasa Mahkemesi kararları Resmi Gazetede hemen yayımlanır ve yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar.
Anayasanın "Yasama Dokunulmazlığı” başlıklı 83. maddesinin 2. fıkrasına göre: "Seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen bir milletvekili, Meclisin kararı olmadıkça tutulamaz, sorguya çekilemez, tutuklanamaz ve yargılanamaz".
Bunun yanında Yargıtay, Anayasa Mahkemesi, AİHM içtihatları doğrultusunda Av. Can Atalay'ın seçmenlerin iradesi doğrultusunda yasama görevini yerine getirmesi demokratik hukuk devletinin gereğidir. Zira "seçilme hakkı sadece seçimlerde aday olma hakkını değil, aynı zamanda seçildikten sonra milletvekili olarak parlamentoda bulunma hakkını da ihtiva etmektedir. Bu da hiç kuşkusuz, kişinin seçildikten sonra milletvekili sıfatıyla temsil yetkisini fiilen kullanabilmesini gerektirir.
Bu bağlamda seçilmiş milletvekilinin yasama faaliyetine katılmasına yönelik müdahale, sadece onun seçilme hakkına değil, aynı zamanda seçmenlerinin serbest iradelerini açıklama hakkına da yönelik bir müdahale teşkil edebilir".
Türkiye'de gelinen son nokta, Anayasa'nın 38. maddesiyle koruma altına alınan suçta ve cezada kanunilik ilkesinin ortadan kalktığı bir sürece işaret etmektedir. Mahkemelerin ağırlaştırılmış müebbet gibi ağır hapis cezası gerektiren bir suçta yorum ve takdir yoluyla suçun işlendiğini kabul etmesi davanın özel koşulları dikkate alındığında bir bağımsızlık sorunu olduğunu da göstermektedir. Yargı süreçlerinin bağımsız ve tarafsız mahkemelerce, siyasi telkin ve saiklerden uzak bir biçimde yürütülmesi hukuk devleti için hayati derecede önemli bir durumdur.
Biz aşağıda imzası bulunan Barolar olarak; Gezi Davası'nda verilen mahkumiyet kararlarının hukuka aykırı olduğunu vurgular, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'nın itiraz yetkisini kullanarak dosyayı Yargıtay Ceza Genel Kurulu'na taşımasını talep ederiz.
Kamuoyuna ve meslektaşlarımıza saygıyla duyurulur.
İMZALAYANLAR
1. ADANA BAROSU
2. ADIYAMAN BAROSU
3. AĞRI BAROSU
4. ANKARA BAROSU
5. ANTALYA BAROSU
6. ARTVİN BAROSU
7. AYDIN BAROSU
8. BALIKESİR BAROSU
9. BATMAN BAROSU
10. BİLECİK BAROSU
11. BİNGÖL BAROSU
12. BİTLİS BAROSU
13. BOLU BAROSU
14. BURDUR BAROSU
15. BURSA BAROSU
16. ÇANAKKALE BAROSU
17. ÇANKIRI BAROSU
18. DİYARBAKIR BAROSU
19. ESKİŞEHİR BAROSU
20. GİRESUN BAROSU
21. HAKKARİ BAROSU
22. HATAY BAROSU
23. IĞDIR BAROSU
24. ISPARTA BAROSU
25. İSTANBUL BAROSU
26. İZMİR BAROSU
27. KARS BAROSU
28. KAYSERİ BAROSU
29. KOCAELİ BAROSU
30. MARDİN BAROSU
31. MERSİN BAROSU
32. MUĞLA BAROSU
33. MUŞ BAROSU
34. ORDU BAROSU
35. SAKARYA BAROSU BAŞKANI
36. SAMSUN BAROSU
37. SİİRT BAROSU
38. SİNOP BAROSU
39. ŞANLIURFA BAROSU
40. ŞIRNAK BAROSU
41. TEKİRDAĞ BAROSU
42. TUNCELİ BAROSU
43. VAN BAROSU
44. ZONGULDAK BAROSU
45. KIRKLARELİ BAROSU